Yin Yoga

yin-yoga-home

‘Yoga’ betekent ‘verenigen’. Hiermee wordt gedoeld op de eenwording van lichaam en geest en van het Individuele bewustzijn met het Universele bewustzijn. Deze bestaan niet los van elkaar – ze zijn een eenheid.

Yin is in! Yin Yoga is een ontspannende vorm van yoga – de tegenhanger van de meer dynamische yang vormen van yoga die veelal bekend zijn, zoals Vinyasa en Ashtanga Yoga. Yin Yoga houdingen worden gedurende langere tijd ingenomen waarbij de diepere lagen van het lichaam – het bindweefsel – op rek worden gebracht. Het is de ideale vorm van yoga om spanning los te laten.

Yin Yoga is bij uitstek geschikt binnen de huidige tijdsgeest waarin het leven zich vaak op hoge snelheid afspeelt en we overspoeld worden door (digitale) informatie. Yin als medicijn voor een overbelaste maatschappij.

We don’t use our body to get into a pose – we use the pose to get into our body~ Bernie Clark, auteur van The Complete Guide to Yin Yoga

Bij Yin Yoga keer je naar binnen. Je geeft je over aan zwaartekracht en tijd. Spanning lost op. Je gaat op reis door je lichaam waarbij je observeert wat er in je geest gebeurt. Met aandacht en intentie gebruik je de adem om sensaties tijdens de houdingen te verlichten. Hulpmiddelen zoals kussens, blokken en riemen kunnen je ondersteunen om je meer aan een houding over te kunnen geven.

Mijn persoonlijke ervaring met Yin Yoga

  • EstherEsthereigen ervaring met Yin Yoga

    Ik deed al een aantal jaar aan yoga maar had nog nooit van Yin Yoga gehoord. Totdat ik met een burn-out thuis kwam te zitten en nog amper op mijn benen kon staan. ‘Reguliere’ yoga lessen waren gedurende lange tijd niet mogelijk voor me omdat mijn lichaam was uitgeput. Het bestaan van Yin Yoga was dan ook een grote ontdekking voor me waar ik heel veel aan heb gehad op mijn weg naar herstel. Na de lessen had ik altijd meer energie en was mijn geest kalm. Ik kon de houdingen ook thuis goed doen op mijn eigen yoga mat. Mijn passie en fascinatie voor yin bleef groeien – ik voelde dat veel meer mensen baat kunnen hebben bij deze ontspannende vorm van yoga. In 2013/2014 heb ik dan ook de Yin Yoga Teacher Training gevolgd bij Emrik Suichies en Catharina van Bemmel, twee leerlingen van Paul Grilley – de grondlegger van Yin Yoga.

    Lees ook ervaringen van anderen met Yin Yoga

FAQ over Yin Yoga

Hoe werkt Yin Yoga?

Waar bij dynamische vormen van yoga actief gebruik wordt gemaakt van spierkracht, werken we bij Yin Yoga juist op passieve wijze met de diepere weefsels van het lichaam – het bindweefsel.

  • Bindweefsel verbindt alles met elkaar. Het bindweefsel wordt ook wel het tweede zenuwsysteem van het lichaam genoemd: ‘the living matrix’. Het loopt als een gigantisch elastisch netwerk door het hele lichaam en verbindt alles met elkaar: spieren, botten, bloedvaten, zenuwen, organen, etc.
  • Yin Yoga brengt het bindweefsel op rek. De houdingen in Yin Yoga zijn veelal zittend en liggend zodat de spieren zo veel mogelijk kunnen ontspannen. Door de houdingen gedurende 4-5 minuten in te nemen wordt het bindweefsel langzaam op rek gebracht. Zo ontstaat meer ruimte in het lichaam.
  • Onze energiebanen lopen door het bindweefsel. De energiebanen van ons lichaam (meridianen) lopen door het bindweefsel. Een Yin Yoga les is als het ware jezelf een acupunctuur behandeling geven. Je voelt dit zodra je uit de houding komt: warmte, tintelingen – de energie gaat direct stromen.
  • Bindweefsel wordt meer ‘juicy’. Yin is gezond omdat de langdurige rek leidt tot de aanmaak van hyaluronzuur. Hyaluronzuur kan wel 1.000 – 6.000 watermoleculen aan zich binden. Hierdoor wordt het bindweefsel meer ‘juicy’. De gewrichten worden soepeler en de energie kan makkelijker stromen.
  • Drink veel water. Het is belangrijk om na een Yin Yoga les veel water te drinken; zo maak je optimaal gebruik van de kracht van hyaluronzuur en worden de vrijgekomen afvalstoffen beter afgevoerd.
Is Yin Yoga geschikt voor mij?

Yin Yoga is geschikt voor iedereen! Jong/oud, man/vrouw, introvert/extravert, ziek/gezond, lenig/stijf. Ook zwangere vrouwen kunnen gewoon aan Yin Yoga doen, al dienen de houdingen wel te worden aangepast op het stadium van de zwangerschap.

“Ik ben daar niet lenig genoeg voor” is een vaak gehoorde reactie op de vraag of iemand aan yoga doet. Hoe denk je dat iemand lenig wordt ;)? Voor Yin Yoga maakt het niet uit hoe fit je bent, hoe soepel of hoe (on)sportief. Iedereen kan aan Yin doen – zo lang je maar goed naar je lichaam blijft luisteren en niets forceert. Je lichaam opent zich vanzelf als je het de tijd geeft.

Yin yoga kan extra geschikt zijn wanneer je:

  • In een hoge versnelling door het leven gaat
  • Veel spanning en stress hebt opgebouwd
  • Overspannen bent/een burnout hebt
  • Het contact met je lichaam bent kwijtgeraakt
  • Een druk hoofd hebt
  • Pijnlijke gewichten hebt/artrose
  • Last hebt van stijfheid in de gewrichten

Yin Yoga brengt je in het hier en nu, terug naar je lichaam, naar je adem. Het brengt rust en evenwicht. Yin Yoga gaat over loslaten, acceptatie en overgave.

Wat zijn de voordelen van Yin Yoga?

Yin Yoga biedt veel verschillende voordelen, zowel op lichamelijk vlak als op andere niveaus. Hieronder staat een overzicht van wat Yin je allemaal kan brengen:

De lichamelijke voordelen van Yin Yoga:

  • Het opent je lichaam – maakt je soepeler en verbetert je bewegingsbereik
  • Stugge spiergroepen zoals de hamstrings (achterkant bovenbeen) en adductoren (voorkant bovenbeen) worden op passieve wijze langer gemaakt
  • Verhoogde productie van collageen, elastine en hyaluronzuur – dit heeft een betere hydratatie van je weefsels en gewrichten tot gevolg
  • Je ligamenten (die bot met bot verbinden) worden sterker en dikker door collageen productie
  • Yin is goed voor je huid vanwege verbeterde hydratatie
  • Afvalstoffen worden uit de weefsels vrijgelaten door langdurige druk op de cellen tijdens de houdingen
  • Degeneratie van kraakbeen en bot wordt tegen gegaan – goed bij osteoporose
  • Herstelt de gezonde curve van de wervelkolom in onderrug en nek – goed bij rugklachten
  • Gaat contractuur en fixatie tegen – condities waarbij bewegingsbeperking in een gewricht ontstaat zoals bijvoorbeeld bij ‘frozen shoulder’ of bij het SI-gewricht (heup/heiligbeen)

Andere voordelen van Yin Yoga:

  • Het brengt je in het hier en nu
  • Helpt om spanning en emoties los te laten
  • Leert je (opnieuw) naar je lichaam te luisteren
  • Leert je je grenzen te (h)erkennen en respecteren
  • Heeft een meditatief effect vanwege de oordeelloze observatie van alles wat zich aandient
  • Brengt je terug naar de adem
  • Leert je werken met aandacht en intentie
  • Is een oefening in acceptatie, loslaten en overgave
  • Kalmeert de geest
  • Genereert op zachte wijze energie doordat de flow van prana (levensenergie) wordt gestimuleerd

Veel van deze voordelen neem je mee de mat af – je dagelijks leven in.

Waarom ziet een Yin houding er bij iedereen anders uit?

Een Yin Yoga houding ziet er bij iedereen anders uit. Dat komt doordat we allemaal een andere lichaamsbouw hebben. Door anatomische verschillen in botstructuur kan het zijn dat de een heel makkelijk in lotushouding kan zitten terwijl bij een ander de knieën altijd omhoog zullen wijzen. Deels zal het lichaam door oefening steeds opener worden – deels zal de botstructuur een grens opleggen aan de mate van ruimte die in een houding kan worden gevonden. Belangrijk is om dit te accepteren en jezelf niet in een houding te forceren omdat je buurman of buurvrouw er ‘veel dieper’ in lijkt te zitten.

Het mooie aan yoga is dat het niet competitief is. Behalve soms met je eigen ego 😉

Wat heb ik nodig voor een Yin Yoga les?

Het is fijn om warme, gemakkelijk zittende kleding aan te hebben tijdens een Yin Yoga les. Aangezien de spieren ontzien worden zul je niet snel gaan zweten tijdens een Yin les. Het kan het fijn zijn sokken te dragen, een lange broek en met laagjes kleding te werken. Verder wordt vaak gebruikt gemaakt van hulpmiddelen zoals blokken, kussens, riemen en dekentjes om je gemakkelijker aan een houding over te geven.

Interesse?

Ben je geïnteresseerd in Yin Yoga? Ik geef Yin en Yin Flow lessen. Een Yin les bestaan uit een korte meditatie gevolgd door pure Yin houdingen die weinig spierkracht vergen. Bij Yin Flow is het eerste deel van de les iets actiever, waarna we het tweede deel volledig aan Yin houdingen wijden.

Bij interesse in een privé Yin Yoga les bij mij of bij jou thuis kun je contact met me opnemen. We kijken dan gezamenlijk naar jouw aandachtspunten, zowel fysiek als mentaal, en stellen dan een lesopbouw samen.

Neem contact met me op voor een afspraak